První vojenský letecký kurz v Rakousku-Uhersku byl zahájen ve Wiener-Neustadt 19.4.1911. Bylo přijato 27 důstojníků, z nichž 16 dokončilo výcvik do konce roku na letounech Etrich-Taube. (První Rak. pilot však byl Miecislaus Miller vycvičen u Etricha 1910 pilotní diplom  FAI č.5 ) Tou dobou stálo na letišti již 33 hangárů. 

První stíhací souboj za války provedl ruský pilot P.N.Nestěrov dne 26.srpna 1914 útokem na C. a K. průzkumný Albatros. Taranem s letounem Morane-Saulnier G srazil barona von Rosenthala a pozorovatele v Albatrosu na zem, všichni zahynuli. 

Na počátku války  K.u.K. LFT - Königlich und Kaiserlich  Luftfahrtruppen (Rakousko-Uherské vojenské letectvo) zmobilizovalo pouhých osm letek po čtyřech letounech, celkově i se zálohami 39 letadel  většinou typu Etrich (Taube), Lohner Pfeilflieger a Aviatik, 85 pilotů a 12 pozorovatelů.  Později byly zakoupeny v Německu letouny Aviatik, DFW, Rumpler, Albatros, většinou s motory Mercedes o 100 koních. Průměrná rychlost letadel byla 80 km/h, dostup málo přes 2500 metrů a dolet 4 hodiny. Do konce roku 1915 se počet letek zvýšil na 16, v roce 1916 na 36 a v roce 1918 až na 79 letek. Vždy několik Fliků sdružovala Luftfahrtruppe. Každý Flik měl disponovat (do roku 1917) 6 dvoumístnými letadly, 8 pozorovateli, 8 piloty a 163 muži pozemních jednotek. První čistě stíhací letouny Fokker E-I. obdrželi piloti na podzim 1915. Rakousko-Uherské stíhací letouny přišly až na podzim 1916, Hansa Brandenburg D-I. Zbylé Fokkery z původních dvanácti byly odeslány na ruskou frontu. Na jaře se objevily první čistě stíhací jednotky a to Flik 41j (rakouská) a 42j (uherská), které sloužily na italské frontě. V létě 1917 došlo k rozdělení Fliků podle vykonávané činnosti na D, J, F, G, S, Rb, P a K. Přesto každý Flik měl několik stíhacích letadel různých typů, pouze na ruské frontě neoperoval žádný čistě stíhací Flik. Na rumunské frontě se jedna, později dvě stíhací Kampfstaffel nacházely. Byly to Kampfstaffel Harja a Galanesti, podle letišť kde se nacházely. Na Italské straně byly nasazeny stíhací jednotky na všech frontách - Jižní Tyroly, Korutany, Isonzo, Piave, Grappa.Za celou válku Rakousko-Uherské letectvo vyprodukovalo 5160 letounů a 4300 motorů. Ve válce zahynulo 360 Rakousko-Uherských pilotů, mezi nimi několik Čechů....

 

O MNĚ
ČEŠTÍ PILOTI V
RAKOUSKU - UHERSKU
LETADLA
RAKOUSKA - UHERSKA
ČEŠTÍ PILOTI NA
JINÝCH FRONTÁCH
RUSKÁ ANABÁZE
PRVNÍ VRTULNÍKY
ODKAZY
Seznam
Jste už návštěvník. Na vrcholu - žebříček nejnavštěvovanějších stránek